Йога асани за четвърта чакра

В тялото ни има седем чакри – енергийни центрове, които с времето се блокират от често напрежение и ниско самочувствие. Практикуването на пози, които съответстват на всяка ваша чакра, могат да освободят въпросните блокажи и да изчистят пътя към висшето ви съзнание.

 

Четвъртата чакра (също така позната като Анахата чакра, което означава „невредим“) е нашият вътрешен храм, в който Атма, нашата душа (Истинското Аз) пребивава. Цветът му е зелен, а мантрата му е YAM. Тя е разположена в областта на сърцето, както отпред, така и отзад на торса ви.

 

Това е средната точка между трите долни, базирани на земята чакри, и горните три, които са фокусирани повече върху духовните елементи на живота. Когато чакрата Анахата е здрава и добре балансирана, ние сме в дълбок мир и любов.

 

Но когато четвъртата ви чакра е затворена или неактивна, е възможно да се почувствате:

  • отрязани от света
  • самотни
  • срамежливи
  • потиснати
  • трудно да прощавате на другите
  • трудно да прощавате на себе си
  • да не се чувствате съпричастни към тези около вас

 

Други симптоми на блокирана четвърта чакра могат да бъдат затруднено дишане, астма или сърдечно заболяване. Четвърта чакра, която се е затворила поради болезнени емоционални преживявания, често може да доведе до ускорено дишане. В този случай редовната практика на упражнения с пранаяма ще спомогне за активизиране и подмладяване на тази чакра.

 

Йога

 

Йога пози за четвъртата чакра (сърце)

 

Дирха Пранаяма

(Dirgha Pranayama)

 

За да се активира нова кръв и кислород и да започнат те да циркулират в четвъртата чакра, редовната практика на Дирха Пранаяма ще е много полезна. За да я практикувате, седнете на килима си за йога, удобно, в лесна позиция с кръстосани крака. Започнете, като поемате три пълни вдишвания, вдишайте и издишайте напълно на равни интервали от време.

 

Дирха Пранаяма се състои в разделяне на вдишването на три равни части:

  • Първата част от вашето вдишване трябва да запълни долната трета на корема
  • Втората част от вдишването ви ще запълни гръдната ви кухина до долната част на белите дробове
  • Третата част ще запълни дробовете ви напълно

 

Между всяко вдишване има малка пауза от една до две секунди. След като приключите с поредицата си вдишвания, задръжте дъха си за пет секунди и след това издишайте бавно. Повторете това вдишване от пет до десет пъти в същото темпо.

 

Йога

 

Устрасана

(Ustrasana)

 

Някои от предимствата на тази поза са отваряне на сърдечната чакра; четвъртата чакра и разтягане на мускулите на гърдите ви.

Да изпълните това, трябва да застанете на колене с малко разстояние между краката.

 

Поставете ръцете си на гърба и без да притискате долната част на гърба, облегнете се назад в опората на ръцете си. Ако ви е удобно, преминете към пълната поза, като стискате глезените си с ръце.

 

Съсредоточете се върху повдигането на таза, така че бедрата да не „изскачат“ напред. Дръжте шията си широко изпъната или поглеждайте назад. Останете в тази позата за около 30 секунди до една минута.  Освободете се, като върнете леко тялото си в коленичило положение, след което починете за няколко вдишвания в позата Баласана (Balasana – Child’s Pose.)

 

Йога

 

Маржарясана

(Marjaryasana, cat pose)

 

Тази лесна за практикуване поза помага за освобождаване на напрегнатите мускули във врата и гърба ви, които са тези, които не ви позволяват да отворите сърцето си. Коленичете и вдигнете нежно гърба си в арка, след това пуснете погледа си надолу.

Матсяасана

(Matsyasana, fish pose)

 

Легнете на йога килимчето и си свийте коленете и краката на пода. Ако имате опит в позите, можете да вкарате краката си в Падманасана (Padmanasana Lotus Pose). Така или иначе вдишайте, повдигнете леко бедрата и поставете дланите на ръцете  под бедрата си. Спуснете таза върху ръцете си.

 

Вдишайте и натиснете лактите и предмишниците си, за да повдигнете горната част на гърба и леко поставете темето на главата си на пода. Тук трябва да внимавате да не оставите главата си да поеме прекалено голяма тежест. Останете в тази позата от около 15 до 30 секунди, преди да се освободите и прегърнете коленете си към гърдите.

 

Това отваря мускулите между ребрата, създавайки повече физическо пространство във сърдечната ви чакра.

Йога

 

Утанасана

(Uttanasana, Forward Bend Pose)

 

Тази поза отваря гръбначния ви стълб, където живеят клетките на нервната система и невроните. Това отваряне позволява изчистване на всякакви сраствания и запушвания и ще стимулира нервната ви система.

 

Застанете стабилно в планинската поза (Tadasan).

Вдишайте и докато издишвате, наведете се и преместете горната част на тялото си напред. Продължете бавно да движите тялото си напред, докъдето може да стигнете, докато все още се огъвате в бедрата.

 

Когато усетите, че не може да се наведете повече, оставете горната част на тялото си да се сгъне напред към краката.

Ръцете ви трябва да докоснат земята, но също можете да хванете противоположните си лакти с ръце и да почивате в това положение. Като подходяща алтернатива може да вдигнете пръстите на краката и да плъзнете ръцете си под краката. Тази вариация се нарича активен преден завой.

 

Йога

 

И последно: дишайте.

Животът е дъх. Без него нямаше да сме тук.

 

Контролът на дишането  помага на:

  • ума да се съсредоточи
  • тялото да придобие и поддържа баланс
  • системата на чакрите (особено четвъртата) да се отворят и да функционират по начина, по който трябва

 

Правилното дишане помага за насищане на тялото ви с кислород, което улеснява движението на добрия енергиен поток. Когато органите на тялото ви получават достатъчен приток на кислород, те могат да функционират напълно. Същото важи и за чакрите.

 

Практикуването на тези упражнения ще ви помогне да засилите самопознанието си и да запълните своите емоционални ресурси.

Откритата и правилно активна сърдечна чакра ви позволява да удовлетворите вашите нужди и да дадете обич на другите.

 

Може също така да откриете, че интензивните емоционално свързани събития, случвайки се по всяко време в живота ви, постепенно стават по-малко плашещи за вас. С помощта на тези асани може да разработите нови начини за приемане и преминаване през емоциите си, без да се налага да ги потискате.

Когато умът, тялото и духовността ви работят заедно, е по-лесно да създадете хармония в цялото си тяло.

 

Така че, за да деблокирате успешно чакрите си и най-вече да подпомогнете сърдечната си чакра, опитайте се да включите по-горе споменатите подходи в ежедневието си.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *