Йога асани, подходящи за отслабване

Все по-често диетолозите ни препоръчват да съчетаваме хранителните диети с физическа активност. В древната философия на аюрведа вече е било известно, че тя ни помага да намалим зависимостта си от храната. Тоест, колкото повече йога практикуваме, толкова повече можем да си позволим да ядем неща, които не са присъщи и не се препоръчват за нашата доша конституция.

Паралелно с това, практикувайки йога, притъпяваме апетита си към вредни храни и балансираме себе си. Освен че е физическа активност, достатъчно лесна и приятна да се извършва от аматьори без много опит в спорта, йога има магическите свойства да отключва блокажите в нашето тяло. Именно затова тя е изключително подходяща като придружаваща двигателна активност за всякакви диетични и детоксикиращи режими. Кои са позициите в йога, които най-добре раздвижват енергийните ни потоци?

 

Инверсии

Йога асани, подходящи за отслабване

 

На първо място ефективни за отслабване са обърнатите пози в йога. Раменна поза, свещ, долно куче, делфин, мост и полумост и др. Особено бързо въздействие оказва така наречената въздушна (аеро) или флай йога.

Тя е чудесна, защото освен че ни позволява лесно да заемем съответната позиция с помощта на специалния йога-шал или хамак, а същевременно оказва масаж на енергийните центрове в точките, където шалът се притиска към тялото.

Това е много полезно и още повече забързва метаболитните процеси и изчистването на вредните вещества от организма.

Йога асани, подходящи за отслабване

Забележка: Обърнатите асани не бива да се правят по време на женския менструален цикъл. Със сигурност се въздържайте от тях поне през първите три дни на кървенето. Друг вариант е да намерите вариации на тези пози, при които сърцето не се пада под таза.

 

Силови асаниЙога асани, подходящи за отслабване

Също много ефикасни са по-трудоемките йога пози като дъската (също известна като планк или сантоланасана), чатуранга дандасана и нисък планк (чатуранга), брахмачарясана и др. Те активират огъня агни у нас и тренират издържливостта на мускулите.

Направете си предизвикателство, в което с всеки изминал ден прекарвате по една секунда по-дълго в планка. Можете да започнете от двайсет или само десет секунди през първия ден, ако ви е много трудно. Тези, които не са свикнали на физическо натоварване, могат в началото да изпълняват асаната дъска с колене на земята, докато заякнат.

Напредналите пък могат да съчетаят в плавна последователност (флоу) чатуранга с чатуранга дандасана, която излиза през сфинкс, кобра и след това долно куче. Ако целта ви е да смъквате килца в коремната област и паласките, не подценявайте чудодейните сили на страничната дъска, както и патита тарасана (позата “падаща звезда”). Можете да ги изпълнявате в класически вариант направо върху постелката или с помощта на хамак за аеро йога.

За отслабването на стомашната област е подходяща и асаната лодка. При нея можете да избирате коя част на коремните мускули и колко да се натоварва, като регулирате височината на краката си. За максимален резултат изпълнявайте позите и движенията много бавно и в тон с дъха.

Забележка: Не бива да се претоварваме, напротив – важното е да приложим постоянство. Започнете от умерено и дори леко натоварване и бъдете сигурни, че след време вие самите ще почувствате, че имате нужда да повишите нивото на трудност.

 

Разтягащи и усукващи пози

Бадха конасана – позата на обущаря, или също наричана пеперуда, действа чудесно за разтягането на бедрата и спомага за свалянето на килограми в тази област.

Тя се изпълнява, като от седеж съберем ходилата на краката си едно към друго. След това ги обхващаме с длани и се опитваме да ги придърпаме колкото се може по-близо до дъното на таза (перинеума). През цялото време следим гърба си да е напълно изправен. Всяка йога практика е добре да включва туистове, които също са перфектни за вталяване.

Забележка:Внимавайте до каква степен разтягате и усуквате тялото си, за да не травмирате някоя от ставите си. Също както при силовите асани, и тук е добре да започнем полека – лека. Ще забележите, че с времето ставате все по-гъвкави и ставите ви се усещат по-заякнали.

 

Асани за детокс

Важна част от борбата за отслабване е пречистването. Йога помага и за това, като определени пози действат доста по-бързо и осезателно от други. Можем да редуваме, например, клякане с асаните утката конасана(поза на Богинята) с вариации на маласана.

Маласана, това е клас от клекове в йога, които могат да се изпълнят по различен начин, като по този начин прецизираме степента на разтягане и точките, върху които прилагаме масаж. Ако практикуваме с хамак, обръщането надолу с главата е чудесно, защото освен че обръщаме тялото на 180 градуса, самият шал масажира точки над таза ни, които са от голямо значение за обмяната на веществата.

Забележка: Ако имате проблемни колене, внимавайте с асаните, включващи клякане. Правете ги, но не се престаравайте. Същевременно, използвайте по-леки пози, докато ставите ви свикнат с натоварването и после опитайте отново.

 

Йога за дишане и… отслабване

Йога асани, подходящи за отслабване

Дъхът е толкова важен за постигането на успешно отслабване с йога, че и дори сам по себе си е достатъчен, за да започнем да виждаме резултати. Системата от упражнения за дишането в йога се наричат пранаяма.

Ефикасна се оказва, например, практиката анулом вилом, която включва дишане в поредност първо през едната, а след това през другата ноздра. Това се прави с помощта на друг специален клас асани – мудри, при които заемаме определена позиция на пръстите на ръцете, за да можем лесно да запушваме и отпушваме ноздрите една по една.

Друга йога за дишането, която може да ни помогне с излишните килограми, това е капалабати. Тя се изпълнява, като вдишваме с контрол и задържаме за миг поетия дъх, след което започваме да го издишваме на порции посредством пулсации в корема. Внимавайте по време на упражнението да изстрелвате само въздух навън и да се стараете да не вдишвате.

При достатъчно пълно издишване нашите дробове „сами“ си поемат въздух, така че няма риск да се задушите по време на упражнението. Практикуването на анулом вилом, капалабати и други упражнения от пранаяма ни помага като съпътстваща терапия за отслабване.

Забележка: Хората, страдащи от астма и други неразположения на дихателните пътища трябва да внимават и най-вече да се консултират със своя лекар, преди да започнат да правят пранаяма. Ако за вас тези практики са новост, най-добре ги извършвайте под ръководството на сертифициран преподавател по йога, за да сте сигурни, че ще се научите да ги правите правилно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *