Йога за начинаещи – какво трябва да знаем

Йогата е комплексна древна наука, която води началото си от земите на днешна Индия. Прилагат я не само гурута и почитатели на източните философии – днес тя е интегрален елемент от физиотерапии, програми за гимнастика и отслабване, детокс режими, лечение на посттравматичен стрес и др. Десетките ползи от нея са предизвикали възникването и на специален раздел йога за бременни.

Йога за начинаещи – какво трябва да знаем

Имам ли нужда от специфична подготовка, за да започна да се занимавам с йога?

Една от най-хубавите страни на йога е, че винаги можем да направим първи стъпки в нея. Няма нужда да сме нито атлетични, нито в първа младост или в перфектно здраве, за да се справим с упражненията от нея. Тъкмо напротив – тя е това, което ни помага да поддържаме своя ритъм на живот и здравословен статус дори при наличието на ограничаващи фактори като травми, наднормено тегло, износване на ставите и други признаци на напредването на възрастта.

Добре е да интернализирате колкото се може по-бързо факта, че йога не е нещо, което просто правим два или три пъти в седмицата, преди или след работа или пък в почивните дни. Йога е на първо място стил на живот и далеч не се изчерпва до физическия аспект на асаните. Колкото по-бързо започнете да мислите и да живеете като йоги, толкова по-бързо ще забележите благоприятните промени, които ще започнат да настъпват в живота ви.

 

Задължително ли е да се посещават практика с учител? Мога ли да правя йога сам?

Препоръчително е в началото да започнем да се занимаваме с йога в специализирано студио или център. С времето и практиката ще ставаме все и самостоятелни в изпълнението на различните асани, докато най-накрая не сме достатъчно уверени, за да си направим една пълна тренировка и сами вкъщи.

 

Трябва ли да променя нещо в стила си на живот?

Както стана дума по-горе, йога е преди всичко начин на живот. Отговорът дали е задължително да променяме своите ключови навици, когато сме решили да започнем да се развиваме в тази посока, обаче е доста комплексен. 

От една страна ще забележите много по-ярки резултати, ако успоредно с йога заниманията, започнете да се разхождате повече, да се храните по-добре и да практикувате различни ритуали за хигиена на емоциите и психиката. От друга страна, ако не можете да се откажете от вредната храна или някой друг вреден навик, е още по-добра идея да започнете да се занимавате с йога.

Йога за начинаещи – какво трябва да знаем
Според индийската наука за здравето и хармоничното съществуване аюрведа, при практикуващите е доста по-облекчена нуждата да се съобразяват с ограниченията в храненето, което налагат неговата природна конституция и моментното състояние на дошите в организма. Йогите на теория могат да си позволят като цяло да хапват повече вредна храна, да си пийват и да пушат повече, защото телата им имат засилени защити срещу различните негативни ефекти на средата. 

Това наистина е така, но ще забележите, че са много малко тези сред тях, които избират да продължат определен начин на живот, ако той е вредящ. Тъй като йога ни помага да се детоксикираме, ние започваме много ясно да чувстваме едно усещане за чистота, каквото ни е било непознато може би от доста ранна възраст. Повечето хора намират това естествено състояние за доста приятно и биха искали да го запазят.

Много йоги, а също така една значителна част от населението на съвременна Индия, са вегетарианци, някои са вегани. Това не е задължително, а е въпрос на личен избор от страна на практикуващия.

Обикновено за да навлязат по-надълбоко в дебрите на йога и нейните философски основи, много от начинаещите прекарват един или два по-дълги режима сред природата, наричани ритрийти (от англ. – усамотяване). Това помага да се запознаем с теорията, докато активно навлизаме в практиката на учението. Средната продължителност на тези интензивни курсове е между седмица и 10 дни. Плюсът тук е, че се завръщаме адски презаредени и отпочинали от подобни преживявания.

 

Посъветвайте се с лекуващия си лекар

Както при всички видове физическа активност, ако сте след определена възраст или имате определени оплаквания, посетете лекарски кабинет за консултация, преди да започнете да практикувате. Споделете намеренията си, за да може да получите компетентен съвет от медицинското лице. Важно е също така да предупредите йога инструктора в началото на заниманията и да му съобщите за хроничните си оплаквания и т.н.

 

Основните йога принадлежности

Йога за начинаещи – какво трябва да знаем
За първата ви йога практика ще ви бъдат нужни много малък набор от неща. На първо и може би единствено място, това е спортен екип. По магазините се продават специални йога бодита, топове и клинове, както и йога чорапи. Последното е аксесоар, който предизвиква напълно поляризирани реакции – обикновено хората или не могат без него, или изобщо не го харесват. За първия си час можете да отидете просто боси и дори без постелка (така наречения йога мат). 

Повечето салони предлагат чисти матове за посетителите като бонус в цената на посещението, или пък срещу депозит или символична такса от 1 – 2 лева. Същото се отнася и за водата и чая, което е поредният плюс – няма нужда да се тревожите, ако забравите своето собствено шише или термус. 

По-нататък може да се обзаведете постепенно със собствена постелка, чорапи по желание, наколенки и всякакви други присобобления. Най-важното на първо място е да се посветите на заниманията и е чудесна новина, че няма нужда предварително да закупуваме тонове скъпа екипировка, за да изпробваме йога като упражнения и като лайфстайл.

 

Какви книги можем да четем на тема йога?

Докато още навлизаме в материята, е добре да прочетем и някои основополагащи изследователски и литературни трудове по темата. Всепризнатите автори по темата включват Б. К. С. Айенгар, Мирча Елиаде и др.

 

Медитацията

Йога за начинаещи – какво трябва да знаем
Не на последно място, когато се занимаваме с йога, не очаквайте да получите особени резултати, ако изпълнявате само физическите упражнения от нея. Медитацията, която доста хора подценяват, всъщност е ключов момент от всяка йога практика. 

Ако вниквате само в гимнастическия аспект на асаните, може дори да се справяте перфектно с тях, ако физиката ви е подходяща, но никога няма да постигнете просветление. Медитацията е процес, описван като „съзерцание“. Той трябва да бъде изпълняван както като отделен елемент на цялостната йога практика в нашето всекидневие, така и да се интегрира като съпътстващо упражнение по време на самите асани.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *