Йога за след раждане

Йога е древна наука, обединяваща практики за хармонизиране на физическото, духовното и менталното в нас. Тя идва от северните части на съвременна Индия. В продължение на хиляди години тя е следвана от източни философи, гурута и техните последователи.

В днешни дни влиянието на йога се е разраснало и разпростряло по цял свят, като влиза във физиотерапевтични програми, режими за отслабване и пречистване, програми за въздействие върху психиката и нервната система и др. 

Благодарение на редицата ползи, които йогата предлага на тялото ни, в различните школи са разработени и практики, специално предназначени за бременни жени. 

Йога за след раждане

Възможност за изваяно тяло и след раждането 

Почти всяка жена по време на бременността и след раждането е притеснена дали ще успее да възвърне фигурата си. Истината е, че някои от нас се надяват след раждането да успеят да си наваксат с някой и друг килограм, качен още отпреди бременността. Благодарение на йога, имаме реалния шанс да постигнем това.

Йога за емоционален баланс

За много майки по света следродилната депресия е доста сериозен фактор, който може да помрачи този иначе толкова щастлив период от нашия живот. Именно йогата може да ви помогне да преодолеете това състояние по-лесно и по-бързо само с няколко минути упражнения на ден.

Йога за след раждане

В никакъв случай не бива да пропускаме медитацията. Тя е важна част от всяка йога практика, особено ако една от целите, които сме си поставили, е постигането на душевен мир.

Не забравяйте, че понякога депресията след раждането засяга и младите татковци. Йога заниманията са един чудесен начин да преодолеете този проблем, при това заедно. Имайте предвид обаче, че е възможно вашият партньор да се притеснява да практикува, ако е в плен, например, на разпространената заблуда, че йога е “женско занимание”. 

Не се ядосвайте и, както се казва, не му се връзвайте. Постарайте се да положите усилия да го убедите, че това не е така. 

Дори и той да не ви повярва и да избере да се бори с депресивните състояния сам, това не бива да ви притеснява – йога ще помогне поне на вас да понесете по-добре всичко това. Нищо чудно след време да получите неговото признание, че сте била права.

Йога за след раждане

Противопоказания

Благодарение на това, че предлага сравнително лека практика, без много противопоказания, йога е подходяща дори за малки деца и възрастни хора. Без проблем я практикуват и много болни хора, а също и бременни и току-що родили жени. 

Както и всяко нещо обаче, и тук трябва да внимаваме, когато състоянието ни е по-деликатно, каквото е това на жената след раждане. Необходимо е, ако сме нови в йога да се уверим, че навлизаме достатъчно плавно в тренировките и не допускаме те да ни навредят.

Йога се състои от 84 упражнения, наречени асани. Оригиналното значение на думата “асана” в езика санскрит е “стойка” или по-точно “начин на седеж”. Това са позициите, които изпълняваме. 

Всяка от тях си има вариации спрямо различната школа, а също и според нивото на практикуващия. След като една жена е родила, особено ако й е за първи път, трябва да внимава и да подбира програмата си в съответствие с това.

В първите месеци след раждането, например, дамите следва да се въздържат от всички пози, в които се застава надолу с главата или пък сърцето ви се пада позиционирано под таза. 

Можете да се посъветвате с личния си лекар или треньор кога е добре да пристъпите към възобновяване на този и всякакъв друг тип тренировки в зависимост от вашия конкретен случай.

Всички жени веднага след раждането трябва да се въздържат също така и от прекалено разтягащи пози като шпагат и прекалено усукващи пози като паривартанасана, парсваконасана и други от категорията “туистове”.

Ако пък сте получили дори и минимални разкъсвания по време на раждането на вашето бебе, се налага да избягвате също така и позата маласана (венец), при която се кляка. 

Консултирайте се с наблюдаващия си лекар, относно това, в продължение на колко време да я избягвате. Същото важи и за родилната херния на коремната стена.

Макар и сравнително лека за изпълнение, асаната “котка – крава” също може да бъде опасна. Това се отнася за случаите, в които жената е получила херния на коремната стена при раждането. Ако вашият случай е такъв, трябва непременно да обсъдите подробно кога ще бъде безопасно за вас да започнете своите постнатални йога практики.

Дамите, които са раждали с цезарово сечение, трябва да бъдат с повишено внимание. Имайте предвид, че е възможно медицинските лица първоначално да ви забранят да извършвате каквито и да било упражнения. Изчакайте до пълното си възстановяване от операцията, преди да започнете да се натоварвате дори и минимално.

Добре е, ако сте решили да започнете с йога веднага след раждането, все пак да имате поне малко опит в практиката. Ако все още сте начинаещи, препоръчваме ви да си намерите квалифициран учител, под чието наблюдение да тренирате известно време. 

Така той ще може да ви напътства и да ви наглежда, а и ще ви поправя, ако не правите някои неща по най-правилния начин. Най-важното в случая е да не си навредите, както и да извлечете максимална полза от заниманията.

Полезна литература относно йога за възстановяване след раждане

Снабдете се с хубави книги по темата, за да научите повече и да намерите още идеи за своята мама-йога практика. Препоръчваме ви следните вдъхновяващи заглавия.

“Четвъртото тримесечие” – Кимбърли Анн Джонсън

Книгата представлява своеобразен наръчник, който помага на младата майка да възвърне най-вече вътрешния си баланс след раждането и да започне отново да се връща към перфектна физическа форма. Авторката К. А. Джонсън има дългогодишен опит като дула. 

Освен това тя самата е била самотна майка, така че знае най-добре как да помогне на всяка жена да се почувства отново себе си и да възприеме новото си амплоа на родител.

“Йога мама, йога бебе” – Линда Спароу

Тази книга е написана от американската йога гуру Л. Спароу и също е идеално четиво както за онези дами, които досега не са се занимавали с йога, така и за добре запознатите, които просто сега са родили или искат да задълбочат още повече с четене за йога след раждането. 

Също така тя ще ви помогне да се превърнете в първия йога инструктор за своето малко бебче и да вдъхновите и него да поеме по своя йога път.

Снимки:

Файл: poppies-3644060_1920

Текст: Image by yogakalyanii from Pixabay 

 

Файл: antonika-chanel-zTgFtM6M9Gs-unsplash

Текст: Photo by Antonika Chanel on Unsplash

 

Файл: meditate-4252505_1920

Текст: Image by Couleur from Pixabay

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *