Кои са най-трудните за изпълнение асани?

Някои асани в хатха йога са учудващо по-трудни от други, които са ни изглеждали доста “по-завъртяни”, а сме се справили с тях.

Гарван (бакасана)

Смятана от много за трудна, тази поза всъщност е сложна само като концепция. 

Кои са най-трудните за изпълнение асани?

Щом веднъж сме я проумели, ще разберем, че нейното изпълнение не е толкова свързано със силата на ръцете ни, а със законите на физиката и силата на нашата концентрация. Ако това, което ви притеснява, е, че няма да издържите на собствената си тежест, не се тревожете – този страх е напълно неоснователен. Трудното е, докато успеете да наместите тялото си в една вертикална права

Когато постигнете това, мигновено ще усетите как тазът спира да тежи. Вече единственото, което остава да направите, е да се съсредоточите върху своето внимание. Препоръчително е да гледате право напред и леко надолу, точно пред себе си, защото в противен случай рискът да паднете лошо се увеличава. Гледайки напред, ако усетите, че падате, просто се отпуснете обратно назад. Не позволявайте да паднете напред, защото може да нараните сериозно брадичката, носа или главата си.

Стойка на ръце (адхо-мукха врикшасана)

Също както при бакасана, в адхо-мукха врикшасаната нещата опират много малко до тежина и доста повече до намирането на точното място за таза.

Кои са най-трудните за изпълнение асани?

Когато веднъж го постигнем, той престава да ни тежи и остава само да се задържим в асаната. Когато усетим, че сме изпънати точно по вертикала нагоре, ще ангажираме още повече коремните си мускули, за да запазим позицията. 

В началото винаги трябва да изпълняваме тази поза в близост до стена поне първите няколко пъти, за да се уверим в собствените си възможности. Не малко хора дори сред тези, които не вярват, че биха успели, застават на ръце още от първия опит.

 

Стойката на глава (ширшасана) 

Представлява предизвикателство за много млади практикуващи.

Кои са най-трудните за изпълнение асани?
Няма нищо страшно! Правилата са същите, както при адхо-мукха врикшасана, като допълнително трябва да внимаваме да не нараним черепа си. Можем да сме спокойни за безопасността си, ако сме сигурни, че сме поставили точно плоската част на темето си върху пода. Изпълнявайте в близост до стена, докато се научите.

Мост (сетубандхасана) 

Мостът не е трудна асана, а при него по-скоро е от огромно значение структурата на нашето тяло.

Кои са най-трудните за изпълнение асани?

Има хора, които цял живот с лекота изпълняват тази позиция и такива, които никога не успяват, колкото и да напредват в практиката си.

Кобра (бхуджангасана) 

Това, че може да се практикува и от най-начинаещите йоги, не прави една поза лесна. Сложното е да постигнем правилна стойка в бхуджангасана още в самото начало. Това е така, защото в днешно време повечето хора имат проблеми с гърба по една или друга причина. 

Има много хора, които са водили заседнал начин на живот и не са се занимавали с активна физическа дейност преди, а други са практикували фитнес или друг спорт погрешно (т. е. без разгрявки или релаксиращи разтяжки), в резултат на което тялото е пренатегнато, а мускулите и сухожилията са като сковани. 

За разлика от много други пози в йога, характерни с приятните усещания, които създават, кобра не работи, ако не усещаме гърба си силно напрегнат. Затова и един от начините да проверим дали сме застанали правилно в тази асана е да помислим дали ни е комфортно в нея. Ако да, може би трябва да се изправим по-високо.

 

Уттанасана или т. нар. пълно навеждане напред (също наричано сплит от английски) 

Това е още една измамно-лесно изглеждаща поза.

Кои са най-трудните за изпълнение асани?

Когато се навеждаме, най-важното е да го правим първо с корема, а не с врата. По този начин гърбът ни ще остане изправен, докато се прегъваме и няма да се изгърбим. Още едно нещо, което можем да направим, за да се подсигурим, че сме заели правилна стойка, това е да гледаме нагоре през цялото време. 

В момента, в който това стане вече невъзможно, можем да се отпуснем напред. За да ни подейства благотворно асаната, изобщо не е нужно да сме прилепнали идеално към пода, както сме свикнали да виждаме по рекламните илюстрации на йога студиата. Ако все пак искаме да задълбочим нашия сплит, можем да правим пулсации надолу. Важното е да ги правим с корема и при издишване.

 

Хануманасана – маймунската поза 

По-позната ни може би с названието от акробатиката – “шпагат”.

Кои са най-трудните за изпълнение асани?

При шпагата, също както и при моста, а и при много други йога пози, има една интересна зависимост. А именно – също както при карането на колело, хората, които са се научили да я изпълняват още в детска възраст, много често не забравят за цял живот. Затова и колкото по-рано започнем да се занимаваме с хата йога, толкова по-добре за нашата гъвкавост и здравето на ставите ни, а и на всичките ни органи.

Уттан приштхасана 

Позата е кръстена на животното гущер, защото причудливо наподобява неговата стойка. Уттан приштхасана в пълния си вид може да се окаже трудна за изпълнение, ако гърбът ви е по-скован, не сте раздвижили добре ставите си, или имате проблеми с тях. Асаната може да причини болка на много хора с малък опит в практиката, затова не се пресилвайте. 

Вместо да се отпускате на лакти, пробвайте да задържите в позата с изпънати ръце, а по-късно може да пробвате да отпуснете една по една двете си ръце на лакти. Когато дойде моментът, ще направите пълната асана.

Ека пада ширшасана

Това е нещо като “запазената марка” в йога – олицетворението на трудните йога асани. Повечето хора смятат, че само много напредналите йоги могат да качат единия или и двата си крака зад врата. 

Истината е, че макар гъвкавостта да е наистина фактор за изпълнението на позицията, значителен процент от хората успяват да постигнат голям прогрес с повече упражнения. Ключовият момент тук е да се опитате да направите колкото можете, като внимавате да не се преразтегнете или контузите.

Таракшасана (скорпион на ръце) 

Тази поза е смятана от много за една от наистина трудните в хата йога.

Кои са най-трудните за изпълнение асани?

При скорпиона е нужна доста повече практика, както на тялото, така и на ума. За да сте сигурни, че няма да пострадате, винаги в началото, докато се учите, също като при стойките на глава и на ръце, изпълнявайте асаната в близост до стена. Тя може да бъде вашата опора в случай че изгубите равновесие.

Бонус: Чатуранга – този еквивалент на ниския планк е една от най-трудните статични позиции в йога. Особено важно е тук да не забравяме да поддържаме дълбоко и нормално дишане през носа. За да нямаме проблеми с гърба, трябва да поддържаме коремните мускули стегнати.Всеки един от нас е уникално по своя строеж и гъвкавост. Някои от нас имат по-дълги горни или долни крайници, а други са вродено по-сковани или по-гъвкави от останалите. Единственият начин да разберем кои са най-лесните и най-трудните за нас самите е да опитваме, като внимаваме да не получаваме контузии и изследваме реакциите на тялото си.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *