Йога при дискова херния

“Дископатията” е всекидневното название на дисковата херния. Някои хора използват понятието, за да назоват състоянието, при което прешлените не са точно изпуснали желирания си пълнеж, а той само леко се е защипал и вследствие на това се е възпалил.

Йога при дискова херния

Тези проблеми се задълбочават с времето, особено ако не взимаме необх

отят по цял ден в седнало положение, или изправени на едно място, което също е фатално за стойката, а следователно и за гръбнака. Пандемията от коронавирус допълнително допринесе за обездвижването на много от нас.

Симптомите на дисковата херния включват болка, изтръпване и бодежи. В зависимост от това в коя част на гърба се намира съответният засегнат нерв, неприятните усещания могат да бъдат в горната или долната част на гръбначния стълб, а също и в краката.

Болката ни заставя да заемем позиция на тялото, която в краткосрочен план като че ли ни облекчава. Тези болкоуспокояващи пози обаче могат да имат негативен ефект върху нашето здраве за в бъдеще. При тях ние изместваме неестествено тежестта на тялото и така може да причиним сериозни щети на здрави стави и сухожилия. Поради това трябва да се стараем максимално да ги избягваме.

Йога при дискова херния

При част от пациентите болките в кръста и гърба стават хронични и ги тормозят през целия живот.

Йога за здрав гръб и кръст

Йога упражненията са чудесен начин да помогнем на гръбнака ни да заякне и да възстанови нарушената съединителна тъкан. Редуването на нежни усуквания и разтягания възвръщат гъвкавостта на прешлените, а леко натоварващите асани изграждат мускулатурата в тази област.

Предпазни мерки

Ако болката в областта на гръбначния ви стълб се е активирала наскоро и още не е утихнала, оставете я да премине сама, преди да започнете да се занимавате с йога. Ако вече сте напреднали в практиката, то ще можете и сами да познаете сигналите на тялото си.

Йога при дискова херния

За най-голяма ефективност ви препоръчваме комбинация от упражнения, кинезитерапия и възстановяващ хранителен режим. Яжте в обилни количества кейл, броколи, спанак, фасул

Рибата също е чудесен източник на полезни вещества. Лекуващият ви лекар може да избере да ви предпише и хранителни добавки в зависимост от случая.

Йога асани срещу възпаление на гръбначните дискове

Асаната “кобра” (бхуджангасана) 

Тя е позната на много хора, дори и да не са се занимавали с йога. Малко хора обаче познават добре нея и нейните вариации. Обикновено по филмите, плакатите и в масовата култура виждаме тази поза, изпълнена в нейния най-труден вариант така наречената “голяма кобра”.

Тази асана не е изобщо така лесна, както изглежда, когато я правят професионалистите. Нещо повече за начинаещите тя крие и сериозна доза риск.

Докато гръбнакът ни все още е крехък и неукрепнал, за препоръчване е да прави по-лесния вариант на бхуджангасана “малката кобра”. Значително по-лека за изпълнение, тя е точно това, от което имате нужда, за да започнете да работите за по-силен и здрав гръб и кръст.

Не се старайте да постигате височината, която сте виждали в интернет. С времето ще забележите, че неусетно започвате сами да се повдигате по-високо от преди.

Как се изпълнява?

За кобра започваме, като лягаме по корем и се отпускаме с издишване. Наместваме длани, като се стараем те са са точно под раменете, а лактите трябва да бъдат прилепнали плътно към страничната част на ребрата. Тази начална позиция е много важно да е правилно постигната. 

След като се уверим, че е така, пристъпваме към следващата фаза изправянето. Внимаваме ръцете да бъдат само допълнителна основа, а истинското движение да идва от самия гръбнак.

Гледаме нагоре към тавана и оставаме така, колкото можем. В началото не се престаравайте и не се тревожете, ако ви се струва, че успявате да задържите асаната съвсем за кратко.

Ако състоянието ви е по-сериозно и не ви позволява да изпълните дори и малкия вариант на кобра, не унивайте. В йога има асани и за вас. Опитайте да започнете с т. нар. саламба бхуджангасана (“сфинкс”). 

Започваме като за кобра, само че след като сме легнали по корем, поставяме лакти до гърдите и се изправяме с поглед нагоре оттам. Оставаме така за няколко дъха.

Битиласана-Марджарясана

 Това са асани, които се изпълняват много често на серии в динамична последователност. На български език са се наложили названията съответно крава и котка. Това е идеалната гимнастика за раздвижване на гръбначните стави. Комбинацията от тях е чудесна за разгрявка, когато започваме практиката си, както и за раздвижване, ако чувстваме ставите на гърба си доста схванати.

Изпълнение

За начало заставаме в позиция на четири крака. С дълбоко вдишване през носа отправяме поглед нагоре към тавана. 

Внимаваме плешките ни да са максимално приближени една към друга. Отваряме гръдния кош, колкото можем. Коремът потъва колкото се може по-надолу, докато тазът си остава горе. 

Гръбнакът образува своеобразна арка. След това преминаваме към асаната котка с издишване раменете се прибират навътре, тазът избутва максимално напред, коремът е прибран. Хубаво е да се чувстваме така, все едно пъпът ни е прилепнал плътно към задната коремна стена.

Гледащо надолу куче

Йога при дискова херния

Тази поза е изключително отпускаща и има мигновен облекчаващ ефект върху болката. Изпълнението й е изключително лесно ако сме решили да започнем от кобра, например, отпускаме първо глава с издишване на постелката, след което избутваме таза нагоре. 

Тялото ни трябва да образува триъгълник. На санскрит наричаме тази поза адхо мука сванасана. Чудесна е за отпускане на болка в горната част на гърба и раменете. 

Полумост

Лягаме на земята с ръце до тялото. Поставяме ходилата точно под коленете, след което с вдишване издигаме таза нагоре. При тази адаптация на асаната горната част на тялото остава прилепнала към земята. Ако страдате от хронични болки в кръста, не правете пълен мост, защото има риск да се нараните.

Ако започнем редовно да практикуваме, тя може да има чудотворно влияние върху нашето възстановяване от дискова херния. Съветът от специалисти може да бъде безценен особено ако сме нови в начинанието. 

Ако заболяването ви е в предоперативен стадий или имате налице други рискови фактори, не е редно да се товарите. Предварително се консултирайте с лекар или кинезитерапевт.Освен физически, неприятните странични ефекти от дископатията включват и силен емоционален стрес. Йога може да ни помогне да се преборим с него, като отпуснем нервите и релаксираме организма.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *